مقالات

همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - 3148621

طرح سنجش سلامت دانش آموزان به جهت سنجش وضعیت سلامت روانی و جسمانی نوآموزان پیش دبستانی و اول دبستان در نظر گرفته شده است. یکی از مدارک مهم برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس عادی و یا استثنائی ، گواهی سنجش می باشد.

در سال‌های قبل تنها مدیران مدارس می‌توانستند ثبت نام دانش آموزان در سنجش سلامت را انجام دهند؛ اما از سال جاری ، والدین می بایست با ورود به سامانه my.medu.ir نسبت به ثبت اطلاعات نوآموز خود و گرفتن نوبت اقدام نمایند.

هزینه

هزینه ثبت نام سنجش کلاس اول و پیش دبستانی در سال تحصیلی 1402-1403، مبلغ 60 هزار تومان اعلام شده است. این نکته قابل توجه است که در صورت عدم مراجعه والدین جهت سنجش سلامت فرزندان خود در بازه زمانی تعیین شده، هزینه ثبت‌نام سنجش برای آن‌ها دو برابر شده و نوبت‌گیری مجدد کمی مشکل می‌شود بنابراین لطفا در زمان مقرر شده به پایگاه سنجش مراجعه نمایید.

پایگاه انتخاب شده در نوبت گیری ، نیاز نیست که حتما در محدوده سکونت اولیا باشد ، بلکه می تواند در هر نقطه از شهر باشد. اما بهتر است یک پایگاه نزدیک به محل سکونت خود را انتخاب کنید که چنانچه در آینده نیاز به پیگیری از پایگاه شد، به مشکل برنخورید.

نحوه ثبت نام سنجش کلاس اول

والدین دانش آموزان با طی مراحل زیر می توانند نسبت به ثبت نام سنجش کلاس اول و نوبت گیری از نزدیک ترین پایگاه سنجش سلامت به محل سکونت خود، اقدام نمایند. ثبت نام از طریق سایت my.medu.ir انجام می شود.

  • ورود به سامانه my.medu.ir و انتخاب نقش “والدین و سایر” و کلیک روی “ورود به سامانه از طریق دریافت رمز یکبار مصرف

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - The first step is to log in to the Sanseh Bedo site in the window of the electronic unit of the Ministry of Education

  • در باکس های مربوطه “شماره تلفن همراه” و “کد امنیتی” را وارد کرده و روی گزینه “ارسال رمز یکبار مصرف” کلیک کنید.

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - The second step is to log in to the Sanseh Bedo site in the window of the electronic unit of the Ministry of Education

  • کد فعالسازی که به تلفن همراه شما ارسال شده است را وارد نمایید.

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - The third step is to log in to the Sanseh Bedo website in the window of the electronic unit of the Ministry of Education

  • در این قسمت اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و روی گزینه “ثبت اطلاعات” کلیک کنید.

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - The fourth step is to log in to the Sanseh Bedo site in the window of the electronic unit of the Ministry of Education

  • در صفحه باز شده گزینه “سنجش بدو ورود” را انتخاب نمایید.

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - The sixth step is to log in to the site of Sanseh Bedo in the window of the electronic unit of the Ministry of Education

  • در صفحه باز شده روی گزینه “افزودن فرزند” کلیک نمایید.

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - The seventh step is to log in to the Sanseh Bedo site in the window of the electronic unit of the Ministry of Education

  • سپس صفحه ای باز می شود که باید اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و روی “بررسی و افزودن” کلیک کنید.
  • پس از طی مراحل فوق وارد صفحه ای می شوید که مشخصات فرزندتان نمایش داده شده است. پس از بررسی آن روی گزینه “سنجش نوآموزان” کلیک نمایید.
  • در صفحه ای که برای شما باز می شود روی “انتخاب سنجش” کلیک کنید.
  • در قسمت بالای صفحه باز شده برای نوبت گیری گزینه “دریافت نوبت” را انتخاب نمایید.
  • در مرحله بعدی باید محل سکونت خود را وارد کنید تا نزدیک ترین مرکز و زمان هایی که می توانید در آن به مرکز مراجعه کنید نمایش داده می شود.
  • بعد از انتخاب زمان مورد نظز روی گزینه “رزرو و پرداخت” کلیک نمایید.
  • پس از انجام پرداخت رسیدی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید از آن پرینت تهیه کرده و با همراه داشتن آن در زمان نوبت خود به مرکز مربوطه مراجعه نمایید.

نکات مهم درباره دانش‌آموزان نیازهای خاص ذهنی

دبستان شناختی سرواندیشان آفتاب - همه چیز در مورد سنجش بدو ورود کلاس اول - اول ابتدایی

سنجش سلامت برای آن دسته از نوآموزانی که درباره آن‌ها تشخیص مشکوک داده شده، در دو مرحله انجام می‌پذیرد. این دو مرحله به این صورت است که نوآموزان پس از پاسخ به همه سوالات سنجش سلامت، به مرحله ارزیابی تخصصی فرستاده می‌شوند. اگر در برآیند این دو مرحله تشخیص داده شود که نوآموز دارای مشکل بوده و شرایط خاصی دارد، در این صورت به مدارس استثنایی فرستاده خواهد شد.

نکته قابل توجه درباره دانش‌آموزان دیرآموز این است که آن‌ها مشخصات ظاهری خاصی نداشته و صرفا بهره هوشی آن‌ها از سایر افراد 15 نمره پایین‌تر است. این به آن معناست که یادگیری این دسته از دانش‌آموزان، از دیگران کندتر است؛ یعنی اگر در کلاس توجه ویژه معلم خود را نداشته باشند، از بقیه عقب خواهند ماند. به همین دلیل محتوای آموزشی خاصی برای معلمان پایه اول ابتدایی تولید شده که در آن نحوه رفتار با دانش‌آموزان دیرآموز به طور کامل آموزش داده شده است.

لازم به توجه است که زمانی که در پایگاه سنجش سلامت، به والدین اطلاع داده می‌شود که فرزند شما در شرایطی است که باید در مدرسه استثنایی تحصیل کند، ممکن است پذیرش این موضوع برای والدین کمی مشکل باشد؛ بنابراین در آن پایگاه مشاوری حضور دارد که می‌تواند به خانواده از توان فردی فرزند آن‌ها گفته و شرایط را مطلوب کند.

توجه: دانش‌آموزان دارای مشکلاتی مانند بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی و حرکتی امکان تحصیل در مدارس عادی را دارا هستند.

نمونه هایی از سوالات سنجش کلاس اول و پیش دبستانی

  • طرح پرسش هایی درباره نام، نام خانوادگی و سن نوآموز
  • پرسش سوال هایی درباره نام والدین
  • شمارش اعداد تا مقدار مشخصی مانند 1 تا 10 یا 1 تا 20
  • سوالاتی را در مورد یک تصویر یا تصاویر. ( توصیف، شمارش، شباهت ها و تفاوت ها)
  • سوالاتی درباره نسبت های فامیلی (مثل برادر پدرت چه کسی می شود)
  • سنجش مهارت های ابتدایی و بدنی کودک با طرح درخواست هایی مانند لی لی رفتن و یا در آوردن کفش
  • ترسیم یا رنگ کردن یک نقاشی برای سنجش مهارت دستان در نوشتن و به دست گرفتن مداد
  • درخواست خواندن شعر یا تعریف یک داستان
  • تکمیل یا رنگ کردن یک نقاشی ناقص توسط کودک
  • طرح سوالات اطلاعات عمومی مانند رنگ اشیا مختلف یا سوالاتی مثل در چه فصلی برگ ها می ریزند.
  • توجه داشته باشید که آزمون و مصاحبه گاهی با حضور والدین در کنار کودک و گاهی به طور فردی انجام می پذیرد.

 

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب مرتبط

آغاز پیش ثبت نام

پیش دبستان و دبستان سرواندیشان آفتاب برای سال تحصیلی جدید به تعداد محدود ثبت نام می نماید.