مقالات

نحوه رفتار با دانش آموزان قدرت طلب

مشخصه‌های دانش‌آموزانی كه در پی كسب قدرت هستند ممكن است شامل برخی يا همه‌ی موارد زير باشد:

  • اضطراب و نگرانی از خود نشان می ‌دهند.
  • اغلب ممكن است خسته بوده و يا سردرد داشته باشند.
  • ممكن است برای به دست گرفتن كنترل دست به كار خطايی بزنند.
  • اغلب غر می ‌زنند و يا شكايت می ‌كنند.
  • سعی می ‌كنند معلم و يا ديگران را در كلاس كنترل كنند.
  • نگرش مستبدانه دارند.

«زمانی ‌كه قدرت، دليلی برای بدرفتاری باشد، شما معمولاً احساس ترس و تهديد می ‌كنيد.» (معلم خبره، ۲۰۰۲)

معمولاً بازی قدرت از ترس ناشی می ‌شود. ترس از شكست، ترس از پذيرفته نشدن، ترس از پيامدها و موارد ديگر. معلم معمولاً كسی است كه در كلاس درس بيشترين قدرت را دارد. گذشته از اينها، معلم در چشم بچه‌ها كسی است كه می ‌تواند  والدين را فرا بخواند، از دانش‌آموزان نمره كم كند و می ‌تواند تكليف اضافه به بچه‌ها بدهد. به طور قابل‌ توجهی برخی اوقات، اين دانش‌آموزان افرادی هستند كه خيلی اهل نظم و ترتيب بوده و احساس می ‌كنند كه در كلاس سازمان و نظم لازم ارايه نمی ‌شود و يا نظم حفظ  نمی ‌شود. اين‌گونه دانش‌آموزان اگر فوراً مداخله‌ای صورت نگيرد، به راستی كنترل كلاس را در دست می ‌گيرند. برخی شيوه‌ها كه معلم كلاس می ‌تواند با استفاده از آن‌ها با اين رفتار برخورد كند. اين است كه در ابتدا ساختارهای بسيار خاصی را در مورد كار و رفتار، حاضر داشته باشد و در اعمال و اجرای آن‌ها بسيار استوار و ثابت‌قدم باشد. دوم اين‌كه، معلمی كه حق انتخاب برای دانش‌آموزان به وجود می ‌آورد و دانش‌آموزان را در تصميم‌گيری ‌ها در كلاس درس شركت  می ‌دهد، كمتر احتمال می ‌رود كه با اين نوع مشكل در كلاس درس مواجه شود. وارد بازی قدرت با دانش‌آموز شدن يك باخت محسوب می ‌شود. حتي اگر شما برنده هم شويد، احتمال خواهد داشت كه به عنوان زورگو ظاهر شويد. راه بسيار موثر برای پرداختن به اين‌گونه دانش‌آموزان اين است كه به دغدغه‌های آن‌ها گوش فرا دهيد، به احساسات آن‌ها توجه داشته باشيد و اين‌‌گونه مسايل را در خلوت و به طور خصوصی بررسی كنيد. اگر آن‌ها با صدای بلند از شما انتقاد و شكايت  می ‌كنند، آن را نشنيده گرفته، با يك گوش شنيده و از گوش ديگر بيرون كنيد. تسليم اين تمايل كه در پيش روی دانش‌آموزان حاضر در كلاس وارد كشمكش قدرت شويد، نگرديد. به اين دانش‌آموز كمك كنيد تا ديگر راه‌ها و انتخاب‌ها را در موقعيت موردتوجه قرار دهد. پاين (۲۰۰۱) می گويد هنگام كار كردن با دانش‌آموزان بخش حاشيه‌ای شهر، از آن‌ها بخواهيد تا ديگر انتخاب‌ها و انتخاب‌هايی كه دفعه‌ی بعد برخواهند گزيد را يادداشت كنند. گلاسر (۱۹۸۶) می ‌گويد، برخی اوقات دانش‌آموزان نياز به داشتن قدرت در كلاس را حس می ‌كنند، زيرا احساس می ‌كنند كه هيچ‌كس به آن‌ها گوش نمی ‌دهد. دانش‌آموزانی كه از نظر تحصيلی به خوبی عمل نمی ‌كنند به خصوص احساس می ‌كنند كه برای سيستم اهميتی ندارند.

زمانی ‌كه با دانش‌آموزانی كه در جست‌وجوی قدرت هستند كار می ‌كنيد، راهنمای زير ممكن است به شما در كم‌رنگ نمودن اين رفتار كمك كند.

  • رك و صريح و صادق باشيد. دقيقاً به آن‌ها بگوييد كه رفتار آن‌ها چگونه است و چطور به نظر می ‌رسد. اگر طفره برويد آن‌ها متوجه خواهند شد.
  • واقع‌گرا باشيد. اين ‌گونه دانش‌آموزان عباراتی نظير«فكر می كنم و احساس می كنم» را نمی‌‌پذيرند، آن‌ها بر اساس حقايق عمل می ‌كنند.
  • به قوانين بازگرديد. اين دسته دانش‌آموزان معمولاً حد و مرز و قوانين را دوست دارند و می ‌خواهند كه اين قوانين در مورد آن‌ها اجرا شود. بيشتر از هر گروه ديگری، اين دسته افراد نياز به فهم و درك قوانين و هرگونه اقدام انضباطی برای دنبال كردن قوانين دارند.
  • مشكلات، قوانين و پيامدها را به طور كتبی بيان كنيد.

گردآوری: ساناز محمدنژاد – مشاور مدرسه

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار
فهرست