درس اول (به نام خدا ، بسم الله):
- کارها را با نام خدا شروع کند.
- پیام قرآنی را بطور صحیح بخواند و چند نمونه از مصداق های آن در زندگی را بگوید.
- معنای دو کلمه ساده از پیام قرآنی را بیان کند.
- سوره توحید را دسته جمعی بخواند .
- درباره سلام کردن با دیگران صحبت کند.
- به خواندن روزانه قرآن علاقه مند شود.
درس دوم ( نعمت های خدا ، سوره کوثر ، داستان نان):
- نعمتهای خدا را نام برده و از خداوند به خاطر نعمتهایی که داده است ، تشکر کند.
- سوره کوثر را دسته جمعی با هم کلاسی هایش بخواند.
- نعمت بزرگ خداوند به پیامبر اسلام (ص) را نام ببرد.
- مراحل تهیه نان را بیان کرده و از تهیه کنندگان نان تشکر کند.
- در مصرف آب صرفه جویی کرده و از اسراف پرهیز کند.
- پیام قرانی در باره تشکر از نعمت خدا را بخواند و چند نمونه از مصداق های آن در زندگی را بگوید.
- معنای کلمات ساده را بگوید.
- به خواندن روزانه قرآن کریم علاقه مند شود.
درس سوم ( خانه ما):
- اعضای خانواده خود را نام برده و نقش هر یک از اعضای خانواده را بگوید.
- سوره عصر را به صورت دسته جمعی با هم کلاسی هایش بخواند .
- در قالب شعر مفهوم سوره عصر را بیان کند.
- پیام قرآنی در باره نیکی به پدر و مادر را بیان کند و چند نمونه از مصداق های آن در زندگی را بگوید.
- احترام به والدین و اعضای خانواده را در رفتار و گفتار خود نشان دهد .
- به رعایت نظم و بهداشت فردی و بهداشت محیط خانه علاقه مند شود.
- به خواندن روزانه قرآن علاقه مند شود.
درس چهارم (قرآن بخوانیم):
- ترکیب حروف و حرکات را بخواند.
- کلمات ساده قرآنی را بخش بخش بخواند.
- سوره ناس را به صورت دسته جمعی بخواند .
- خانواده پیامبر (ص) را نام ببرد.
- اهمیت یادگیری قرآن را بیان کند.
- مفاهیم کلی سوره ناس را بیان کند.
- یک شعر درباره محبت خدا به انسان را بخواند.
- به خواندن روزانه قرآن کریم علاقه مند شود.
درس پنجم (کودک مسلمان):
- کلمات قرآن را بخش بخش بخواند.
- سوره حمد را جمع خوانی کند..
- به یادگیری نماز علاقه مند شود.
- پیام قرآنی در باره پاکیزگی را بخواند و چند نمونه از مصداق های آن در زندگی را بگوید.
- درباره پیام قرآنی با زبان کودکانه توضیح دهد.
- برخی از آداب و رفتار اسلامی در باره نظم و پاکیزگی را بیان کند.
- به خواندن روزانه قرآن علاقه مند شود.
درس ششم ( مدرسه ما):
- کلمات قرانی را بخش بخش بخواند.
- سوره فلق را به صورت دسته جمعی با هم کلاسی هایش بخواند.
- حروف ناخوانا را بشناسد.
- کلماتی که حروف ناخوانا دارند را بخواند.
- کلمات دارای تشدید را بخش بخش بخواند.
- پیام قرآنی درباره علم و دانش را بخواند و چند نمونه از مصداق های آن در زندگی را بگوید.
- در باره اهمیت علم و دانش صحبت کند.
- به دعا کردن و سخن گفتن با خدا علاقه مند شود.
- به خواندن روزانه قرآن علاقه مند شود.
درس هفتم ( پیامبران خدا):
- پنج پیامبر بزرگ الهی را نام ببرد.
- درباره زندگانی پنج پیامبر بزرگ الهی تحقیق کند.
- کلمات قرآنی را بخش بخش بخواند.
- سوره نصر را دسته جمعی بخواند.
صلوات را بطور صحیح بخواند .
به پیامبر و خاندان پاک او علاقه مند شود.
به خواندن روزانه قرآن علاقه مند شود.
اهداف مشترک نگاره ها :
- دامنه ی لغات دانش آموز افزایش (گسترش) پیدا کند.
- تلفظ درست کلمات در بیان دانش آموز تقویت شود.
- با تصویرخوانی و تشخیص ارتباط بین تصاویر آشنا شده و داستان بسازد و بگوید
- فعالیت ببین و بگو، گوش کن و بگو و… را با روشهای مختلف نقاشی ، نمایش و کاردستی انجام بدهد.
- فعالیت های کتاب نگارش را تمیز ، خوانا ، درست و با دقت انجام دهد.
- فعالیت باهم بخوانیم را با علاقه انجام دهد ( گوش کند ، زمزمه کند ، بلند بخواند ، حفظ کند )
- با مفهوم شعر و شاعر و بعضی از شعرا آشنا شود.
- درست صحبت کردن ، بیان جملات ساده و درست و توجه به محیط در او تقویت شود.
- با نعمت های خدا بیشتر آشنا شده و حس سپاسگزاری و تشکر از خدا در او تقویت شود.
- به کتاب و کتابخوانی علاقه بیشتری نشان دهد.
نگاره 1 – به خانه ما خوش آمدی! :
- با نهاد خانواده، اعضا و وظایف هر یک آشنا شود .
- احترام گذاشتن به افراد خانواده را یاد بگیرد.
- با ابزارها و وسایل زندگی آشنا شود .
- کلید واژه های بابا، مادر، امین و … را به درستی تلفظ کند.
- خطوط عمودی از بالا به پایین رو و زیر خط زمینه را به درستی رسم کند.
- با نحوه ی درست نشستن و قلم به دست گرفتن آشنا شود.
- شعر خدای مهربان را با علاقه خوانده و در صورت امکان حفظ کند .
نگاره 2 – بچه ها آماده :
- برای انجام وظایف شخصی و نظم و ترتیب در انجام وظایف و کارهای روزانه علاقه نشان دهد.
- بهداشت فردی را رعایت کرده و از وسایل شخصی به درستی استفاده کند.
- خطوط افقی از راست به چپ و خمیده را به درستی رسم کند
- کلمات کلیدی درس ( آبی ، کتاب ، کفش و…) را به درستی تلفظ کند.
- بخش کردن کلمات را به درستی یاد بگیرد.
نگاره 3 – یک دو سه ، راه مدرسه :
- با مقررات و قوانین عبور و مرور و نقش پلیس در جامعه آشنا شود.
- با محیط بیرون از خانه چون میدان، خیابان، مغازه ها، مشاغل، کوچه و … آشنا شود.
- نکات ایمنی مربوط به عبور و مرور را شرح دهد.
- کلمات کلیدی درس ( آب ، آزاده ، مسجد …) را به درستی تلفظ کرده و بخش کند .
- خطوط از پایین به بالا و از بالا به پایین را رسم کند.
نگاره 4 – به مدرسه رسیدیم :
- با نهاد مدرسه ، مقررات آن و بخش های مختلف مدرسه آشنا شود.
- با پرچم ایران ،رنگ های آن و اهمیت آن برای مردم کشور آشناشود.
- چگونگی رعایت نظم و ترتیب و بهداشت فردی را یاد بگیرد.
- توانایی رسم خطوط خمیده و دندانه دار را کسب کند.
- تصاویر کلید واژه درس را با کلمات انطباق دهد.
- کلید واژه های مدرسه، مدیر، آب و… را به درستی تلفظ کرده و بخش کند.
- شعر راه مدرسه را با علاقه خوانده و در صورت امکان حفظ کند.
نگاره 5 – از کلاس ما چه خبر :
- با کلاس درس و قوانین آن و معلم و نقش آن در آموزش آشنا شود.
- رعایت ادب و احترام نسبت به معلم را یاد بگیرد.
- چگونگی ارتباط مؤثر دانش آموزان با یکدیگر را یاد بگیرد.
- کلمات کلید واژه های پرچم، امام، مداد و … را به درستی تلفظ کرده و بخش کند.
- در رسم خطوط دندانه دار و منحنی مهارت پیدا کرده و به درستی بنویسد.
- کلماتی که صدای هم آغاز و یا هم پایان دارند را تشخیص داده و برایشان مثال بزند.
نگاره 6 – بازی ، بازی ، تماشا :
- با بوستان, پارک و قسمت های مختلف آن آشنا شود و چند جمله در مورد آن بگوید.
- رعایت مقررات عمومی در بوستان و توجه به تابلوها مراقبت از فضای سبز، رعایت بهداشت، , ونوشیدن آب از محل آب آشامیدنی را به درستی یاد بگیرد.
- نحوه ی استفاده از وسایل بازی در بوستان ، رعایت نوبت و تقویت روحیه یاری رساندن به گروه همسالان را یاد بگیرد .
- کلمات کلید واژه های درس ( چمن، چای، بادکنک و … ) را به درستی تلفظ کرده و بخش کند.
- کلماتی که صدای هم آغاز و یا هم پایان دارند را تشخیص داده و برایشان مثال بزند.
- در رسم خطوط خمیده از چپ به راست مهارت پیدا کرده و به درستی بنویسد.
- داستان یک کتاب را با علاقه برای دوستانش شرح دهد.
نگاره 7 – به به چه روستایی :
- با روستا، زندگی روستایی و شهری بیشتر آشنا شده و آن ها را با هم مقایسه کند .
- با حیوانات اهلی آشنا شده و فواید آن ها برای زندگی در کنار مردم را در چند جمله بگوید.
- کلید واژه های درس : روستا، اتاق، اردک و … را به درستی تلفظ کرده و بخواند.
- کلمات را به درستی بخش کند و بگوید.
- کلماتی که صدای هم آغاز و یا هم پایان دارند را تشخیص داده و برایشان مثال بزند.
- کشیدن خطوط منحنی، راست به چپ، بالا به پایین) را آموخته و مهارت پیداکند.
- کارهای یک کشاورز در مزرعه را با دوستانش به نمایش بگذارد.
- شعر سبز و سبز و سبز را با علاقه خوانده و در صورت امکان حفظ کند.
نگاره 8 – چه دنیای قشنگی :
- با باغ وحش و مقررات ورعایت نکات ایمنی در آن آشنا شود و چند جمله برای آن بگوید.
- با حیوانات وحشی و مکان و نوع زندگی حیوانات آشنا شود .
- کلید واژه های درس چون خرگوش، خرس، پلنگ و … را به درستی تلفظ کرده و بخواند.
- کلمات را به درستی بخش کند و بگوید.
- کلماتی که صدای هم آغاز و یا هم پایان دارند را تشخیص داده و برایشان مثال بزند.
- رسم خطوط منحنی با دو حرکت را آموخته و با مهارت رسم کند.
- داستان یک کتاب را با علاقه برای دوستانش شرح دهد.
نگاره 9 – در مسجد محله :
- با مسجد ،مؤذن، امام جماعت، وسایل موجود در مسجد آشنا شده و چند جمله در باره ی آن بگوید.
- با فعالیت های مسجد و رعایت نظم و ترتیب و بهداشت در مسجد آشنا شود.
- با قرآن و اهمیت آن در زندگی ما مسلمانان آشنا شود .
- مراحل وضو گرفتن را به درستی یاد بگیرد و به نمایش بگذارد.
- کلید واژه های کلمات درس نظیر قرآن، مسجد و.. را به درستی تلفظ کرده و بخواند.
- کلمات را به درستی بخش کند و بگوید .
- رسم خطوط شکسته ترکیبی با دو حرکت را آموخته و با مهارت رسم کند.
نگاره 10 – نوروز در خانه ما :
- با عید نوروز و با آداب و رسوم مردم ایران در این عید باستانی آشنا شده و چند جمله درباره ی آن بگوید.
- با اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در خانواده و احترام به آنان بیشتر آشنا شود.
- با اهمیت به دید و بازدید و مهمانی و رعایت اصول و ادب در دید و بازدید ها آشنا شود.
- کلید واژه های کلمات درس سیر، سبزه، عید و… را به درستی تلفظ کرده و بخواند.
- کلمات را به درستی بخش کند و بگوید.
- کلماتی که صدای هم آغاز و یا هم پایان دارند را تشخیص داده و برایشان مثال بزند .
- رسم خطوط منحنی در همه ی جهات را آموخته و با مهارت رسم کند.
- داستان یک کتاب را با علاقه برای دوستانش شرح دهد.
اهداف مشترک:
- با نعمت های خدا بیشتر آشنا شود.
- حس سپاس گزاری از نعمت های خداوند در او تقویت شود.
- فعالیت های ببین و بگو و … را با روش های مختلف نقاشی نمایش و کاردستی انجام بدهد.
- فعالیت های نگارشی را درست، تمیز، زیبا و خوانا انجام بدهد.
- فعالیت باهم بخوانیم را با علاقه انجام دهد ( گوش کند ، زمزمه کند ، بلند بخواند ، حفظ کند)
- با اسامی بعضی از شعرای ایرانی آشنا شود.
- دامنه واژگان در او تقویت و گسترش پیدا کند.
- نسبت به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند شود و داستان کتاب هایی که خوانده شده را با علاقه باز گو کند .
- به نوشتن داستان و قصه علاقه مند شده و احساس خود را با نوشتن انتقال دهد.
- با برخی از علائم نگارشی فارسی آشنا شده و آن ها را در جاهای مناسب به کار ببرد .
- جایگاه نشانه ها در جدول الفبای فارسی را به دقت یاد بگیرد.
- با تصویرخوانی و تشخیص ارتباط بین تصاویر آشنا شده و داستان بسازد و بگوید.
- نام هر یک از شکل های نشانه های فارسی را به دقت یاد بگیرد .
درس 1 – آب ، باران :
- با صدا و شکل های نشانه ی آ ا بـ ب آشنا شده و جای شکل هر نشانه را در کلمه تشخیص دهد.
- متن درس آب و باران را روان بخواند.
- صدای نشانه ی آ ا بـ ب را در ترکیبها و کلمات بخواند و بنویسد.
- کلمات مربوط به درس را بخش و صدا کشی کند.
- با نقش آب و باران در طبیعت و زندگی آشنا شده و موارد استفاده از آب و باران را نام ببرد .
- نقش ابر و باد در چرخه ی آب را با بیان ساده و به شکل های مختلف شرح دهد.
- راه های جلوگیری از اسراف آب را نام برده و مصرف درست آب را به شکل های مختلف شرح دهد.
درس 2 – ابر و باد
- با صدا ها و شکل نشانه ی های اَ _َ آشنا شده و جای شکل هر نشانه را در کلمه تشخیص دهد.
- متن درس ابر و باد را روان بخواند.
- صدای نشانه های اَ _َ د را در کلمات تشخیص داده ، بخواند و بنویسد .
- صدا های جدید را با صداهای قبلی ترکیب کرده ، کلمه بسازد، بخواند و بنویسد.
- کلمات مربوط به درس را بخش و صدا کشی کند.
- با کلمات خوانده شده ، جمله های ساده بگوید و بنویسد.
- ابر و باد و چگونگی تشکیل آن ها را به روش های مختلف شرح دهد.
- شعر « مهربان تر از مادر » را زیبا و رسا خوانده با علاقه مندی حفظ کند.
درس 3 – مدرسه کلاس:
- با صدا ها و شکل نشانه های مـ م و سـ س آشنا شده و جای شکل هر نشانه را در کلمه تشخیص دهد.
- درس مدرسه و کلاس را روان بخواند.
- نشانه های مـ م و سـ س را در کلمه ها بخواند و بنویسد.
- نشانه های ( مـ م و سـ س ) را با مصوت های( آ ا اَ ) ترکیب کرده . بخواند و بنویسد.
- با نشانه های مـ م و سـ س و ترکیب های آن ها کلمه های جدید بسازد .
- کلمات مربوط به درس را بخش و صدا کشی کند.
- با کلمات خوانده شده ، جمله های ساده بگوید و بنویسد.
- متن روان خوانی ساده از درس را به درستی بخواند و بنویسد.
- مدرسه و کلاس و مقررات مربوط به آن را به شیوه های مختلف بیان کند.
- تعامل با مدیر و معلم و دوستان و .. را به شیوه های مختلف شرح دهد.
- رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در مدرسه را به شیوه های مختلف نمایش دهد.
درس 4 – توت تاب
- با صدا ها و شکل نشانه های مصوت او و و صامت تـ ت آشنا شده و جای شکل هر نشانه را در کلمه تشخیص دهد.
- صدای نشانه های او – تـ ت را در کلمه ها و ترکیب ها بخواند و بنویسد.
- صامت های خوانده شده را با مصوت (او) ترکیب کرده ، بخواند و بنویسد.
- نشانه ی ت را با مصوت ها و نشانه های قبلی ترکیب کرده ، بخواند و بنویسد.
- با نشانه های او و تـ ت و ترکیب های آن ها کلمه های جدید بسازد.
-
متن درس توت و تاب را روان بخواند.
۷-از ضمیر او در جمله به درستی استفاده کند .
۸ – کلمات مربوط به این درس را بخش و صدا کشی کند.
۹- با کلمات خوانده شده ، جمله های ساده بگوید و بنویسد. ۱۰- متن روان خوانی ساده از درس را به درستی بخواند و بنویسد . ۱۱-با انواع میوه ها آشناشود . ۱۲- با اهمیت بازی های مختلف در زندگی و رعایت نکات ایمنی هنگام بازی با وسایل آشنا شود . ۱