مقالات

نحوه رفتار صحیح با دانش آموزان انتقام جو

برخي از ويژگي‌هاي دانش‌آموزانی كه درصدد انتقام‌جويی هستند عبارت است از:

  • انتقاد از كلاس درس، ديگر دانش‌آموزان و يا معلم.
  • اهل بحث و جدل هستند.
  • اغلب می ‌پرسند چرا؟
  • منزوی يا گوشه‌گير هستند و يا حتی ممكن است روياپرداز باشند.
  • پر افاده و خودبين هستند.
  • ممكن است به جای اين‌كه كارها را به روشی كه تعيين شده انجام دهند، به شيوه‌ی خود عمل كنند.
  • انتقاد از قوانين، خصوصاً اگر قوانين از ثبات لازم برخوردار نبوده يا اجرا نگردند.

زمانی كه رفتار آن‌ها خارج از كنترل می ‌شود، رفتارهای خود را از طريق انجام كارهای شرورانه و يا كينه‌توزی مانند اذيت كردن ديگر دانش‌آموزان و يا مخدوش كردن وسايل شخصی بروز می ‌دهند و شما به اين رفتار به نحوی كه باعث می ‌شود خود آن را احساس كنيد، پی خواهيد برد. بيشتر معلمان در اين وضعيت احساس ترس و يا عصبانيت خواهند كرد.

برخي اوقات دانش‌آموزان جويای قدرت كه هرگز نيازهای ‌شان برای كسب قدرت برآورده نشده است، به افرادی انتقام‌جو بدل می ‌شوند تا از فرد يا افرادی كه مانع از خواسته‌ی آن‌ها برای كسب قدرت شده‌اند «انتقام‌جويی كنند». معمولاً دانش‌آموز انتقام‌جو سعی بر اين دارد تا به خاطر چيزی كه باعث آزار او شده و توسط والدين، معلم يا همتای او گفته شده و يا به خاطر كار غيرعادلانه و غيرمنصفانه‌ای كه در حق او انجام شده است، تلافی كند (برك، ۱۹۹۲، ص ۱۹۴).

ممكن است اقدام غيرعادلانه‌ در حق شخص انتقام‌جو انجام نشده باشد. اين عمل ممكن است در حق دانش‌آموز ديگر و يا همه‌ی كلاس صورت گرفته باشد. بايد به حرف اين دانش‌آموزان گوش داد و اين‌گونه افراد را جدی گرفت. اعمال تنبيهی در برابر اين رفتار، فقط بروز اين‌گونه رفتارها را در دانش‌آموز شدت می ‌بخشد. نياز است كه اين مشكل به طور خصوصی و با لحنی بالغانه، بدون هيچ‌گونه تحقير و يا طعنه‌ای حل و فصل شود. اين رفتارها برخی اوقات در بعضی از بهترين دانش‌آموزان‌مان ديده می ‌شود، خصوصاً زمانی ‌كه احساس می ‌كنند كار اشتباهی  صورت گرفته است. اين دانش‌آموزان زمانی ‌كه از توانايی ‌هايشان برای برهم زدن جو كلاس استفاده    می ‌كنند، می ‌توانند كلاس را به مكان ملال‌آوری تبديل كنند.

زمانی ‌كه با دانش‌آموزان انتقام‌جو سر و كار داريد، پيشنهادات زير ممكن است كمكی باشند تا بتوانيد رفتارهای آن‌ها را در جهت مثبت تغيير دهيد.

  • در برخورد با اين دانش‌آموزان منطقی عمل كنيد. برای مثال، «اگر من به هر كسی در كلاس اجازه دهم به جای دنبال كردن و اجرای قوانين، كار خود را انجام دهد، در كلاس هرج و مرج حاكم خواهد شد.»
  • بی ‌طرف باشيد و در برابر ايشان جبهه نگيريد. به خود دانش‌آموز احترام بگذاريد و نه به رفتار او .
  • از مشاركت آن‌ها در كلاس تمجيد و تشكر كنيد.
  • گاه‌ گاهی فرصت‌هايی را برای فعاليت‌های مستقل ايجاد كنيد تا به آن‌ها كمك شود كه نياز خود به انجام كارها به سبك خود را برآورده كنند.

گردآوری: ساناز محمدنژاد – مشاور مدرسه

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار
فهرست