ویژگی ها

مدرسه شناختی ، یک سیستم آموزشی بسیار جدید و در عین حال مدرن است که به تازگی در کشور ما ایران شکل گرفته و بعضی از مدارس از این سیستم پیروی کرده اند. یکی از وجه تمایز مهمی که مدرسه شناختی با مدارس دیگر دارد نقش معلم و دانش آموز است. در این سیستم آموزشی مدارس بر اساس رویکرد شناختی اداره می شود. به تعریف دیگر: مدرسه ای می باشد که دانش آموز محور آن است و مربی نقش تسهیل گر دارد.

دبستان سرواندیشان آفتاب ، نخستین مدرسه شناختی در شرق تهران می باشد.

دبستان آفتاب ، یک مدرسه دوزبانه می باشد. در برنامه هفتگی دانش آموزان توجه خاصی به زبان انگلیسی شده است و آموزش زبان به دو صورت عمومی و تخصصی ، بعد از تعیین سطح دانش آموز به او آموزش داده می شود.

تئوری هوش‌های چندگانه ‌یك تئوری آموزشی است. در ابتدا، این تئوری توسط روان‌شناس معروف هاوارد گاردنر كه هوش‌های مختلفی را در انسان تشریح نمود، مطرح گردید عبارت بودند از:

۱٫ هوش زبانی
۲٫ هوش منطقی-ریاضی
۳٫ هوش فضایی
۴٫ هوش جنبشی-حركتی
۵٫ هوش موسیقایی
۶٫ هوش میان فردی
۷٫ هوش بین فردی
۸٫ هوش طبیعت گرایی
۹٫ هوش وجودشناسی

طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.

پرورش مقدم بر آموزش بوده و دلیل آن روشن و واضح است زیرا با آموزش، انسان می‌تواند توانمندی‌هایی را پیدا کند ولی اگر انسان از لحاظ تربیتی و پرورشی اصلاح نشده باشد ، قدرت و توانایی در خدمت اهداف انسانی قرار نخواهد گرفت.

فرهنگ سازی در بخش محیط زیست، یکی از ارکان اساسی در امر حفظ محیط زیست است كه با وجود تاکید بسیار صاحب نظران ، متاسفانه تا به امروز در سیاستگذاری های کلان کشور توجهي به اين مهم نشده است. بدون توجه به آموزش، هر اقدامی در جهت حفاظت از محیط زیست، موقتی و مقطعی است و ساختن هر بنایی هر چند عظیم بدون وجود پایه های محکم فرهنگ حفاظت از محیط زیست، غیر قابل اطمینان خواهد بود.
دبستان آفتاب با افتخار خود را عضوی از مدارس سبز می داند و در برنامه جامع آموزشی خود آموزه ها و رویکردهای محیط زیستی رادر نظر می گیرد.

تعداد مدارسی که طرح مدرسه بدون کیف در آنها اجرا می‌شود، زیاد نیست اما از همین تعداد کم هم نتایج قابل توجهی به دست آمده که می‌توان در آینده از آنها استفاده کرد. تصوری که خیلی‌ها از مدرسه بدون کیف دارند، صحیح نیست و اساساً مدرسه بدون کیف به معنای مدرسه بدون تکلیف نیست. دانش‌آموزان ما تکالیف‌شان را در مدرسه و زیر نظر معلم انجام می‌دهند و برای منزل هم یک صفحه تکلیف مفهومی دارند که متفاوت از مشق مرسوم است. به عنوان مثال برای دانش‌آموز پایه اول دبستان که حرف «پ» را یاد گرفته، می‌گوییم دور و بر خود را بگردد و هرچه را با حرف «پ» شروع می‌شود، پیدا کند که طبیعتاً وقت زیادی نمی‌گیرد و دانش‌آموز را خسته و دلزده نمی‌کند.

تمامی کادر آموزشی دبستان آفتاب دارای مدارک دانشگاهی مرتبط بوده و همچنین دوره های روانشناسی مرتبط با آموزش ابتدایی را گذرانده اند.

دبستان آفتاب دارای طیف وسیعی از کلاس های فوق برنامه می باشد که هر دانش آموز با توجه به علایق و استعدادهای خود می تواند در آن ها شرکت کنند.

کارشناسان می گویند آموزش در دوران کودکی تاثیر مثبتی بر رشد فرد در آینده دارد. اما آیا این آموزش باید خشک و جدی باشد؟

در دبستان سرواندیشان آفتاب آموزش مبتنی بر بازی و پژوهش می باشد ، به این معنی که از شیوه های آموزش سنتی و تئوری وار ، تا حد امکان جلوگیری شده و سعی شده که دانش آموز با لذت و به صورت تجربی دانش را فرا بگیرد.

فهرست